HMS i Lye IL

Arbeidet med å etablere, utvikle og ta i bruk et HMS-system med mål, rutiner og struktur, som også samsvarer med lovkrav, er enda i en relativt tidlig fase. Det har vist seg krevende å få oversikt over hva HMS-ansvaret i en frivillig organisasjon uten ansatte faktisk omfatter, og der er per i dag ingen dedikerte HMS-veiledere, maler eller digitale hjelpemidler for formålet, tilgjengelig hos NIF. Informasjonen hos NIF om HMS-ansvar for frivilligorganiserte idrettslag er i det hele tatt svært begrenset og spredt, foreløpig.

En utfordring har vært at de fleste eksempler på relevante HMS-håndbøker og lignende, som har vært mulig å oppdrive for å forenkle arbeidet vårt, er at de fleste er utformet med utgangspunkt i organisasjoner som i stor grad skiller seg fra vår organisasjon. De fleste har arbeidsgiveransvaret for ansatte som utgangspunkt, da med en daglig leder. En del bærer tydelig preg av å være utformet for enkeltidrettsklubber, hvor svært mye knytter seg til særskilte risikofaktorer og krav som følger akkurat denne idrettsgrenen. Noen bærer preg av et betydelig eieransvar for store bygg og eiendommer.

Det betyr at det meste vi har fått på plass til nå, har krevd mange og grundige Google-søk, henvendelser til andre idrettslag og klubber, og et visst puslearbeid for å sortere og samle de viktigste, relevante trådene og få en viss oversikt. Arbeidstilsynet, et knippe idrettslag/klubber og enkelte private tjenesteaktører for HMS-løsninger har i hovedsak dannet brikkene.

Selv om ikke HMS-systemet i Lye IL kan regnes som komplett og ferdig på nåværende tidspunkt, og har vist seg å være en form for «nybrottsarbeid», er et utgangspunkt etablert.

Et HMS-system skal dessuten, per definisjon, være et «levende» system, som brukes aktivt og forbedres/videreutvikles underveis. HMS-systemet i Lye IL bli videreutviklet, utfylt og forbedret fremover, i samarbeid med gruppene, for å sikre at fungerer best mulig for alle parter, og oppfyller lovkrav.

Det vil videre bli gjort en del videreutvikling av HMS-systemet, blant annet for å skille bedre mellom det som er best egnet som «opplæringsmateriale/veiledende info» og det som utgjør faktiske rutiner og prosesser, for ordens skyld – mens det foreløpig virker nyttig å ha mer info med underveis.

Hovedstyret